Pick up's met aanhangwagen - Transport-Chauffeurs-Serviceboard-NL, Veilig met je truck op de weg!

T-C-S Logo
Veilig met je truck op de weg!
Ga naar de inhoud

Pick up's met aanhangwagen

Rijden Pick up's met aanhangwagen boven 3500 kg ttm
In Nederland rijden vele diverse merken 2wd / 4wd Pick up's rond o. a. de populaire Ford 150 - Dodge Ram & Toyota Tundra die veelal door ZPP'ers stratenmakers en in de bouw worden gebruikt voor het trekken van hun zware aanhangwagens!
FORD 150 2018
Doordat deze populaire Pick up's een groot trekgewicht hebben worden ze hierdoor het meest ingezet voor het trekken van zware aanhangwagens.

Door het grote trekgewicht van deze Pick up's zijn deze voor bepaalde particulieren ondernemers bedrijven ZPP'ers stratenmakers en in de bouw zeer populair in het gebruik.
Doordat deze voertuigen zo populair zijn vraagt dit ook om kennis als eigenaar bestuurder omtrent het rijbewijs of voertuigeisen!

Heeft u als bestuurder wel een geldig rijbewijs voor het rijden met zo'n Pick up!
Heeft u als bestuurder wel een geldig rijbewijs voor het rijden met een Bestelbus of zo'n Pick up met aanhangwagen!
Heeft u als ondernemer bedrijf of ZPP'er uw Bestelbus of Pick up al voorzien van de juiste voertuig aanpassingen?

Welk rijbewijs heeft u als bestuurder nodig voor het rijden met zo'n voertuig combinatie!
B
BE 3500 KG

Of heeft u als bestuurder een C1 rijbewijs nodig voor het rijden met zo'n voertuig combinatie?
C1 3500 KG  > tot > 7500 KG

Ook bestaat er een verschil tussen particulier en zakelijk gebruik.
Voor het rijden en het gebruik van zo'n voertuig combinatie met aanhangwagen als ZPP`er en eigenaar is alles zakelijk.

Het rijden met zo'n voertuig combinatie door een ZPP`er of eigenaar is alleen zakelijk.
Hierdoor dient het voertuig te zijn uitgerust met een digitale tacho.
Ook dient u zelf als ZPP`er eigenaar of elke andere bestuurder van deze voertuig combinatie in het bezit te zijn van een geldige CODE 95 en bestuurderskaart.

Als u met zo'n voertuig combinatie de grens over gaat gelden weer andere en lagere normen en dient het voertuig al te zijn uitgerust met een digitale tacho vanaf 2750 KG.

Onder staande berekeningen zijn als voorbeeld:
  • Het totaal ledige gewicht van een FORD 150 is             : 2795 KG Zakelijk dient dit voertuig te zijn uitgerust met een digitale tacho.
  • Maximale trekgewicht gewicht aanhangwagen / lading  : 3500 KG
  •                                                                                  -----------
  • Het totaal voertuigen gewicht / combinatiegewicht is   : 6295 KG rijbewijs C1 is hiervoor nodig.

  • Rij je regelmatig met een aanhangwagen achter de bestelauto pick up, of met een lichte vrachtwagen in Nederland dan geldt een tachograafplicht voor voertuigen of voertuigcombinaties vanaf 3500 kg totaalgewicht.
  • Voor het rijden met dit voertuig of deze combinatie dient de bestuurder in bezit te zijn van een geldig rijbewijs C1 CODE 95 en een geldige Bestuurderskaart.

  • Voor een geldige CODE 95 op uw rijbewijs dient u hiervoor 35 lesuren te volgen.
  • Ook dient u bij de KIWA een bestuurders kaart aan te vragen.
  • Ook dient u als ZPP`er of ondernemer voor het uit lezen van uw digitale tachograaf gegevens in het bezit te zijn van een bedrijfskaart.
  • Ook dient u alle afdministratie correct bij te houden.


Rijden met Pick up's aanhangwagen boven 3500 kg ttm
Door het grote trekgewicht van deze Pick up's zijn deze voor bepaalde particulieren ondernemers bedrijven ZPP'ers stratenmakers en in de bouw zeer populair in het gebruik.
Doordat deze voertuigen zo populair zijn vraagt dit ook om kennis als eigenaar bestuurder omtrent het rijbewijs of voertuigeisen!
Ook bestaat er een verschil tussen particulier en zakelijk gebruik.
Voor het rijden en het gebruik van zo'n voertuig combinatie met aanhangwagen als ZPP`er en werknemer personeel eigenaar is dan alles zakelijk?
Het bovenstaande geldt ook voor alle voertuigen bestelbusjes bestelwagens met aanhangwagen die alle het totale gewicht van 3500 KG overschrijden.

Het rijden met zo'n voertuig combinatie door een ZPP`er of bestuurder chauffeur werknemer personeel van de eigenaar is alles dan alleen zakelijk.
Hierdoor dient het voertuig te zijn uitgerust met een digitale tacho.
Ook dient u zelf als ZPP`er eigenaar of elke andere bestuurder van deze voertuig combinatie in het bezit te zijn van een geldige: C1 rijbewijs / CODE 95 / Bestuurderskaart.

Voor voertuigen en voertuigcombinaties die vanaf 07-10-2013  een toegestane maximummassa hebben van meer dan 3500 kilogram geldt in geheel Europa de digitale tachograafplicht.

  • Algemene vrijstelling tachograafplicht Nederland:

Er is wel een vrijstelling van tachograafgebruik waar bedrijven wellicht aanspraak op kunnen maken, namelijk als het voertuig of de combinatie van voertuigen minder weegt dan 7500 kilogram totaal gewicht en het vervoer bestaat uit eigen vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder beroepshalve gebruikt als wel voor het vervoer van goederen die voor of door het eigen bedrijf worden gebruikt en de bestuurder rijdt niet meer dan 12 uur per week.
Let op deze vrijstelling is alléén van toepassing in Nederland.

  • Vrijstelling digitale tachograafplicht alleen in Nederland:

Behalve deze algemene vrijstelling zijn er andere vrijstellingen die te maken hebben met de aard van het bedrijf of de inrichting van het voertuig.
Daarnaast geldt dat bij staandehouding onderweg de bewijslast bij de chauffeur ligt als hij aanspraak maakt op een vrijstelling.
Deze vrijstelling is bovendien alleen van toepassing als het voertuig binnen een straal van 100 kilometer vanaf de vestigingsplaats van het bedrijf blijft.
Het is dan weer een voordeel dat deze wijziging ook grensoverschrijdend geldt.
Iemand uit de grensstreek kan dus ook in het buitenland zich op deze uitzondering beroepen, mits hij aan al de voorwaarden voldoet.
Vrijstelling voorbeeld: Militaire voertuigen,

  • Ook gelden er andere regels binnen Europa en vooral in Duitsland:

In Duitsland gelden er ander regels waarmee ondernemers ZPP`er en bedrijven chauffeurs bestuurders rekening moeten houden.
In Duitsland geldt namelijk een digitale tachograafplicht voor voertuigen met een totaal gewicht vanaf 2750 kilogram.

Voor voertuigen tot 3500 kilogram volstaat een registratieformulier als er geen digitale tachograaf in het voertuig aanwezig is.
Zit er wel een digitale tachograaf in het voertuig, dan moet de chauffeur / bestuurder die gebruiken.
Een voorbeeld van een handmatige registratie is te downloaden of verkrijgbaar.

  • Ook moet je als ZPP`er chauffeur bestuurder een Patronaal Attest kunnen tonen voor iedere niet gewerkte uren of vrije dag / dagen.

Daarnaast moet de chauffeur in Duitsland de laatste 28 kalenderdagen kunnen verantwoorden door middel van de digitale tachograafgegevens of een patronaal attest.
Voor het niet volledig hebben van deze gegevens wordt per niet verantwoorde dag beboet.
Deze regel geldt dus al voor voertuigen vanaf 2750 kg die beroepsmatig worden gebruikt.
Een model voor dit patronaal attest is te downloaden of verkrijgbaar.

Op de overtreding van het niet kunnen tonen en naleven als ZPP`er chauffeur bestuurders van alle vrijstelling en geen correcte registratie gegevens kan op lopen tot € 4400,00 per dag.

Voorbeeld: Een ZPP`er doet als dakdekker meerdere werkzaamheden in Duitsland hierbij wordt hij toevallig staande gehouden voor een controle.
Er wordt aan hem gevraagd om wat voor werkzaamheden hij heeft gedaan en als hij een registratiebewijs kan laten zien voor al zijn uren en werkzaamheden.
Deze ZPP`er kon geen registratieformulier ter controle van zijn werkuren en werkzaamheden overleggen en krijgt hiervoor een boete van € 4400,00 per gewerkte dag in Duitsland.
Ook in zijn voledige administratie was totaal geen werkzaamheden en uren registratie te vinden sinds hij als ZPP`er dakdekker zijn onderneming is begonnen.
Deze ZPP`er kreeg voor 3 dagen een boete opgelegd door de duitse politie voor het niet kunnen tonen van zijn werkuren en werkzaamheden in Duitsland totaal: € 13200,00

Ook als hij als ZPP`er in Nederland was gecontroleerd hadden al zijn werkdagen in al die jaren per dag kunnen worden beboet: Dus 200 werkdagen per jaar x € 4400,00

Rij je regelmatig met een aanhangwagen achter de bestelauto pick up, of met een lichte vrachtwagen in Nederland dan geldt een tachograafplicht voor voertuigen of voertuigcombinaties vanaf 3500 kg totaalgewicht.
Voor het rijden met dit voertuig of deze combinatie dient de bestuurder in bezit te zijn van een geldig rijbewijs C1 CODE 95 en een geldige Bestuurderskaart.

  • Voor een geldige CODE 95 op uw rijbewijs dient u hiervoor CODE 95 en 35 lesuren te volgen.
  • Ook dient u bij de KIWA een bestuuurders kaart aan te vragen.
  • Als ZPP`er of ondernemer dient ook voor het uit lezen van uw digitale tachograaf gegevens in het bezit te zijn van een bedrijfskaart.
  • Ook dient al u uw voertuig kilometers afdministratief correct bij te houden.
T-C-S / TCS Web©Design <®> Transport-Chauffeurs-Serviceboard.NL Veilig met je truck op de weg! <®> TransportChauffeursServiceboard.NL <®> Alle rechten voorbehouden! <©®>

Terug naar de inhoud